Zawody moich rodziców.

  1. Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej „Za górami, za lasami”.    R. czyta wiersz dwa razy. Przed drugim odczytaniem prosi dziecko, by zapamiętało nazwy zawodów, które są wymienione w wierszu.

Za górami, za lasami

było miasto z mieszkańcami:

 zdun tam piekł torciki z kafli,

piekarz stawiał piece z wafli,

szklarz diamentem łowił ryby,

rybak siecią wprawiał szyby,

górnik prał bieliznę w pralni,

praczka poszła do kopalni,

kowal dmuchał w młot zajadle,

trębacz zamilkł przy kowadle,

fryzjer brzytwą mieszał sosy,

kucharz łyżką ścinał włosy,

 nauczyciel siedział w kasie,

kasjer uczył dzieci w klasie,

krawiec igłą kosił łąkę,

rolnik kosą szył jesionkę,

stolarz chorych badał heblem,

lekarz trąbką robił meble,

 lodziarz w szkole zmiatał schody,

woźny miotłą kręcił lody,

blacharz z blachy robił buty,

a szewc łatał dach zepsuty…

Rzeźnik wiersz ten deklamował,

pokiełbasił wszystkie słowa.

  • Rozmowa na temat wiersza.

- Co niezwykłego działo się w mieście?

- Jakie zawody wykonywali mieszkańcy miasta?

- Czy opisy zawodów są prawdziwe?

- Który z tych zawodów już nie istnieje?

- Co oznaczają słowa pokiełbasił wszystkie słowa?

  • Zagadki Zawody - zagadki tematyczne

https://www.youtube.com/watch?v=a0P-R6v4e5I

  • Zeszyt Supersmyka (książka białą) – pisanie liter c, C po śladach i samodzielnie. Polecenie:

- Rysuj palcem po literach c, C. Pisz litery po śladach, a potem – samodzielnie.

  • Odkrywanie znaku + – zapoznanie ze znakiem matematycznym.

- Kartonik ze znakiem + . R. prezentuje dziecku kartonik ze znakiem + i pyta, czy widziało już kiedyś ten znak oraz czy wie, co on oznacza. Po odpowiedziach dzieci R. mówi: Na zajęciach matematycznych ten znak oznacza, że czegoś przybyło, i odczytujemy go jako „dodać”.

  • Dodajemy do 9 – wprowadzenie znaku + w działaniu.

 - Kartoniki z liczbami od 1 do 9, ze znakami +, =,

Kolorowe kartoniki. R. wybiera kartoniki i mówi: np. Trzy... (kładzie pod jeden obok drugiego a  pod kartonikami dziecko odszukuje kartkę z liczbą 3 kładzie pod kartonikami)

Obok R kładzie sześć kartoników, mówiąc: i sześć... (dziecko kładzie kartonik z liczbą 6). Trzy i sześć to 9 (obok kartoników złożonych z trzech i z sześciu układa 9 kartoników, i podpisuje go kartonikiem z liczbą 9). R. odczytuje działanie, ponownie wprowadzając znaki matematyczne: Trzy dodać sześć (między liczbami 3 i 6 kładzie kartonik ze znakiem +) równa się dziewięć (między liczbami 6 i 9 kładzie znak =.

R. przelicza z dzieckiem kartoniki po jednej stronie znaku i po drugiej stronie znaku = i mówi: Dziewięć równa się dziewięć.

 

  • Kolorowa matematyka – ćwiczenie zapisu matematycznego.

Będą potrzebne: Klocki typu lego, kartoniki: z liczbami od 1 do 9, ze znakiem +.

R. przedstawia dziecku zadanie: Jasiek miał 3 klocki w kolorze czerwonym. (dziecko bierze 3 czerwone klocki i układa z nich wieżę). Dołożył jeszcze 5 klocków w kolorze niebieskim. (dziecko bierze 5 niebieskich klocków i łączy je z czerwonymi). Ile klocków jest w wieży Jaśka?

R. prosi dziecko, by ułożyło zapis działania do zadania, oraz pyta, jakiego znaku matematycznego używamy, by zapisać, że coś dokładamy. Po ułożeniu zapisu działania R. zachęca dziecko, by samo wymyślało zadania dla Rodzica.

  • Karty pracy, cz. 3, s. 6.

Polecenia:

 -  Krawcowa przyszyła guziki do ubrań. Policz, ile guzików zużyła na każdą parę ubrań. W ramce przy każdej parze narysuj odpowiednią liczbę guzików. W okienka pod obrazkami wpisz odpowiednie liczby.

  • Zeszyt Supersmyka (Biała książka) 56– rozwijanie umiejętności dodawania, rozwijanie sprawności manualnej.

Polecenia:

- Otocz zieloną pętlą zielone figury, a niebieską pętlą – niebieskie figury. Policz, ile jest figur każdego koloru. Wpisz w puste pola odpowiednie liczby. Wykonaj działanie i je odczytaj.

- Rysuj przedmioty po śladach. Nazwij je. Z jakimi zawodami ci się one kojarzą?