Mikołajkowe niespodzianki

  • Jak dzisiaj powiesz dzień dobry? (zabawa z poniedziałku)
  • Tajemnicze zabawki – zabawa rozwijająca zmysł dotyku.

 

Prosty, jutowy worek lub nie przezroczysta torba, wybrane zabawki: miś, auto, kredka, książka, klocek. R. prezentuje worek –torbę (najlepiej jak najprostszy, bez ozdób, ale także nieprześwitujący) i wprowadza dziecko w zabawę słowami:

Wyobraźcie sobie, że to worek Mikołaja. Czy potrafisz powiedzieć, co jest w środku, ale bez zaglądania? Spróbuj poznać tylko za pomocą dotyku, jaki prezent Mikołaj włożył do środka.

Wcześniej R. wkłada do worka np. kredkę i na jej przykładzie prezentuje zasady zabawy. Mówi: Ten przedmiot jest twardy, służy do kolorowania, jest zrobiony z drewna, może być w wielu kolorach.

Dziecko przedstawia kolejny opis. W czasie zabawy R. wkłada zabawki dyskretnie (wcześniej prosi dziecko o zamknięcie oczu) i przypomina żeby opisywały cechy przedmiotu, a nie od razu podawały jego nazwę.

  • Zeszyt Supersmyka (Biała książka) s. 35 – pisanie liter e, E po śladach i samodzielnie.

- Rysuj palcem po literach e, E. Pisz litery po śladach, a potem – samodzielnie.

  • Kto wyrzuci 6? – zabawa matematyczna.

Trzy kostki do gry. R. rzuca kostką – liczba kropek to np. 4. N. zostawia kostkę tak, by dziecko widziało wynik.

Zadaniem dziecka jest wyrzucenie takiej samej liczby oczek – jedną kostką lub dwoma kostkami. Gdy się to uda, R. ponownie rzuca kostką. W przypadku liczb od 1 do 3 dziecko może rzucać tylko jedną kostką, od 4 do 6 – dwoma kostkami. Jeżeli w toku zabawy R. nie wyrzuci 6, na jej koniec należy spytać dzieci o najwyższą liczbę oczek na jednej kostce.

  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7.

- Rosnące wieże – szeregowanie i przeliczanie.

Wieże z klocków typu lego, duplo, lub inne  zbudowane z jednego klocka, dwóch, trzech, czterech, pięciu, sześciu klocków (każda wieża powinna być w innym kolorze), kartoniki z liczbami: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

R. prosi dziecko, by ułożyło wieże od najniższej do najwyższej. R. pyta: Czym te wieże różnią się od siebie, z ilu klocków jest zbudowana każda z nich. Następnie dziecko kładzie przy każdej wieży kartonik z odpowiednią liczbą.

R. zadaje pytania dotyczące ustalenia kolejności wież. Przykładowe pytania:

-  W jakim kolorze jest szósta wieża?

- Która z kolei jest wieża w kolorze…?

- Która z kolei jest wieża między wieżą w kolorze… a w kolorze...?

R. wybiera wieżę z 6 klocków oraz wieżę z 2 klocków.

Pyta: Ile klocków trzeba dołożyć, żeby te dwie wieże były równe?

Dziecko dokłada klocki, a następnie przelicza. R. zachęca dziecko, by opowiedziało, co zrobiło, aby niższa wieża miała taką samą wysokość jak wyższa wieża.

Dziecko uzupełnia klockami pozostałe wieże tak, aby każda składała się z sześciu klocków.

Zabawę można przeprowadzić także z wykorzystaniem odejmowania. Wówczas zaczynamy od wieży z 6 klocków i z 3 klocków.

R. pyta: Ile klocków trzeba zabrać z wyższej wieży, żeby miała taką samą wysokość jak niższa wieża?  

Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7.

R. prosi, do wieży zbudowanej z sześciu klocków dołożyć jeszcze jeden klocek.

R. zadaje pytanie:  Z ilu klocków jest zbudowana wieża? R. poikazuje kartonik z liczbą 7. Pokaz zapisu cyfrowego liczby 7. Karta pracy str. 28

Dziecko kreśli cyfrę palcem w powietrzu, na dywanie i wskazują poznaną liczbę w karcie pracy. R. prosi dzieci o sprawdzenie, czy liczba klocków w wieży nad liczbą 7 składa się z 7 elementów.  

Stosowanie liczebników porządkowych.

Klocki: żółtym, pomarańczowym, różowym, czerwonym, niebieskim, zielonym, brązowym. R. prosi, by dziecko pomogło mu ułożyć wieżę z klocków, ale w odpowiedniej kolejności: pierwszy klocek w kolorze słońca, drugi w kolorze serca, trzeci – czekolady, czwarty – nieba, piąty – dyni, szósty – w kolorze trawy.

R. pyta: Jaki kolor ma klocek, który dołożymy do wieży jako siódmy? Następnie dzieci (kolejno) dyktują kolejność kolorów klocków wieży, którą buduje N.

Karty pracy, cz. 2, s. 28.

- Policz prezenty.

- W każdym worku dorysuj lub skreśl elementy tak, aby było ich, tyle, ile wskazuje liczba.

- Wskaż i pokoloruj pierwszy prezent oraz ostatni prezent, licząc od lewej strony. Który z kolei jest ostatni prezent?

- Pisz cyfrę 7 po śladzie.

  • Krótkie ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

  • Praca w Zeszycie Supersmyka

Zeszyt Supersmyka str. 36 – pisanie cyfry 7 po śladach i samodzielnie.

- Rysuj palcem po cyfrze 7. Pisz cyfry po śladach, a potem – samodzielnie.

- Pokoloruj, kredką w odpowiednim kolorze, wskazaną liczbę pierników. Ile zostało pierników niepokolorowanych?

 

  • Dziś na zakończenie o Mikolaju!

https://www.youtube.com/watch?v=FoHTJuAvgUc