Układ słoneczny - zabawy na piątek 26.XI.

1.Kosmiczne niespodzianki – zabawa twórcza.

Każde dziecko otrzymuje kawałek ciastoliny. Licząc do 6, ugniata go spontanicznie. Na hasło:

Stop! przestaje ugniatać ciastolinę – ogląda powstały kształt (niespodziankę „kosmiczną”) i nadaje mu nazwę.

(Zamiast ciastoliny można wykorzystać plastelinę, lub zrobić masę solną – pół szklanki mąki, pół szklanki soli i tyle wody, aby wyrobić ciasto).

2. Słuchanie wiersza Iwony Róży Salach W Toruniu żył Kopernik.

W Toruniu żył Kopernik

i obserwował niebo.

Chciał poznać nowe gwiazdy.

chociaż nie wiedział dlaczego.

 

W czarnym bezkresnym kosmosie

jego myśl jak sputnik świeci.

Nie śniło mu się wcale,

że człowiek tutaj doleci.

 

Oglądał złote Słońce

i srebrny Księżyc badał.

Często nocował nad Wisłą,

o gwiazdach opowiadał.

 

On dowiódł, że nasza Ziemia

podąża wokół Słońca,

chociaż uczeni mężowie

nie chcieli mu wierzyć do końca.

 

Rozsławił Kopernik Polskę

na całym wspólnym świecie.

Dlaczego wszyscy go znają,

pytajcie, jeśli chcecie.

 

Rozmowa na temat wiersza.

- Czy wiesz, czym zajmował się Mikołaj Kopernik?

- Z czego zasłynął Mikołaj Kopernik?

- Powiedz, co oznacza powiedzenie „wstrzymał Słońce ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.

3. W Układzie Słonecznym – praca z ilustracją.

- Pokaż na planszy Ziemię, Księżyc oraz Słońce.

- Pokaż wśród planet Marsa − Mars nazwany został czerwoną planetą.

- Pokaż na planszy astronautę. Czym się on zajmuje?

4. Zabawy z 6 – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6

Dzieci przeliczają planety na ilustracji (liczą do 6 planety).

Dzieci przeliczają do sześciu zabawki (przedmioty znajdujące się w pokoju)

Karta pracy, cz. 2, s. 13. (wykonują te dzieci, które mają książki w domu)

Polecenia:

- Policz i powiedz, ilu jest kosmonautów.

- Skreśl te pętle, w których jest mniej niż 6 elementów.

- Odszukaj w naklejkach żółtą kropkę i przyklej ją nad szóstą planetą od Słońca.

Karta pracy, cz. 2, s. 14.

Polecenie:

- Rysuj szlaczek po śladzie. Staraj się nie odrywać ręki od kartki podczas rysowania.

- Rysuj po śladach.

 

5. Złap spadającą gwiazdę – zabawa zręcznościowa.

Dzieci i Rodzice zgniatają arkusze gazety w kule. Następnie rzucają do siebie naprzemiennie kulami – zadaniem osoby z pary jest próbować złapać wyrzuconą kulę, czyli spadającą gwiazdę.

6. Ćwiczenia utrwalające 

Proszę wysypać na tacę (lub duży talerz) kaszę gryczaną.

Dzieci palcem po kaszy „piszą” wskazane przez rodziców: 1, 2, 3, 4, 5 lub 6. Zamiast kaszy można wykorzystać ryż.