"Gwiazdozbiory" - 25.XI - czwartek
1. Powitanka kosmiczna – zabawa powitalna.
Rodzic prezentuje dzieciom język „kosmiczny”. Mówienie w tym języku polega na dodawaniu „ka” przed każdą sylabą wzorcowego wyrazu (np. parasol – kapakarakasol). Dzieci witają się w języku „kosmicznym” różnymi zwrotami zaproponowanymi samodzielnie lub przez Rodzica np.: Kacześć! Kahej! Kadzień kadokabry!
2. Zabawy poranne
- dzieci wykonują 18 podskoków;
- Huśtawka – ćwiczenia wieloznaczne.
Dzieci i Rodzice podają sobie ręce wyprostowane w łokciach. Dziecko wykonuje przysiad, a Rodzic staje na palcach. Potem następuje zmiana.
- Skrętoskłony – uderzanie dłońmi w dłonie partnera. Dzieci stoją z Rodzicami, tyłem do siebie, w rozkroku; wykonują skręt tułowia i klaszczą dłońmi w dłonie partnera, to samo powtarzają w stronę przeciwną. W czasie ćwiczenia ich stopy przylegają mocno do podłoża.
3. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Wywiad z Kosmitą.
Kasia i Michał siedzieli z rodzicami w salonie. Z zaciekawieniem czekali na telewizyjny program pod tytułem „Wywiad z kosmitami”, który miał się rozpocząć o godzinie osiemnastej.
– Tato, proszę, zrób głośniej, żebyśmy wszystko słyszeli – poprosił Michał.
Tata spełnił prośbę synka.
– Zapraszam państwa na spotkanie z wyjątkowymi gośćmi – dziennikarz powitał widzów. – Po raz pierwszy w historii naszą planetę odwiedziła rodzina z kosmosu. Powitajmy ją brawami!
Ludzie w studio telewizyjnym zaczęli bić brawo, a większość kamer skierowano na niezwykłych przybyszów. Reflektory oświetliły dmuchany basen wypełniony wodą, a w nim zanurzone do połowy kosmiczne stworki: Pana Kosmitę, Panią Kosmitkę i cztery Kosmiciątka. Ich skóra była w kolorze niebiesko-zielonym, a we włosach połyskiwały im gwiazdki.
– Jacy oni są piękni! – zachwyciła się Kasia. – Przypominają mi kolorowe ryby w oceanie, które oglądałam w programie przyrodniczym.
Dziennikarz zwrócił się do gości z pierwszym pytaniem.
– Serdecznie witamy na Ziemi. Chcielibyśmy was bliżej poznać. Z jakiej planety przybywacie?
Na czole Pana Kosmity pojawiły się kolorowe guziki, a kiedy nacisnął jeden z nich, przemówił ludzkim głosem.
– Dzień dobry! Przylecieliśmy z planety Neptun, która znajduje się na samym końcu Układu Słonecznego – powiedział. – Lecieliśmy tutaj pięćdziesiąt ziemskich lat, ale u nas czas płynie inaczej.
– Proszę, opowiedzcie nam o swojej planecie – zachęcił gości dziennikarz.
– Neptun jest prawie cztery razy większy od Ziemi i składa się w większości z gazu. Panuje tam bardzo niska temperatura i wieją silne wiatry. Jednak my jesteśmy do tego przystosowani. Neptun krąży wokół Słońca razem z innymi planetami. Najbliżej Słońca jest najmniejszy Merkury, potem gorąca planeta Wenus, błękitna Ziemia pełna ludzi, zwierząt i roślin, czerwony Mars, największy i najszybciej się kręcący Jowisz, potem Saturn otoczony pierścieniami, zamarznięty Uran i na końcu nasz Neptun – wyjaśnił szczegółowo Pan Kosmita.
W tym momencie małe Kosmiciątka zaczęły podskakiwać i rozchlapywać wodę z basenu. Chlup! Chlup! Chichotały przy tym głośno, a ich uszy zamieniły się w prysznice. Po chwili wszyscy
goście obecni w studio wyglądali jak zmokłe kury. Na szczęście Pani Kosmitka przywołała dzieci do porządku, a potem nacisnęła czerwony guzik na swoim czole i odezwała się ludzkim głosem.
– Bardzo państwa przepraszam za zachowanie moich dzieci, ale na Neptunie nie ma wody w stanie płynnym i wszystko pokrywa lód. Widzę, że kąpiel w basenie bardzo im się podoba.
– A co jeszcze lubią robić? – zapytał ktoś z zaproszonych do studia.
– Och, stale psocą! – zaśmiała się Pani Kosmitka. – Lepią figurki z pyłu kosmicznego, gonią spadające gwiazdy, podglądają kosmonautów przy pracy, ścigają się z burzami na Neptunie i układają śmieszne piosenki. Zaśpiewajcie swoją ulubioną – zwróciła się do dzieci.
Kosmiciątka nacisnęły guziki na swoich czołach i zgodnym chórem zaśpiewały:
My jesteśmy Neptusiątka,
uśmiechamy się do słonka
Choć w kosmicznej dali świeci,
jego promyk do nas leci.
A gdy ich doleci sto,
będą grzały, że ho, ho!
4. Rodzice zadają dzieciom pytania:
- Kto udzielił wywiadu reporterowi?
- Jakie nazwy planet wymienił Pan Kosmita?
- W co lubią bawić się Kosmiciątka?
- Jak myślisz, co jeszcze można zobaczyć w kosmosie?
5. Odkrywanie litery k, K.
(wykonują dzieci, które mają książki w domu)
Karta pracy, cz. 2, s. 12.
Polecenia:
- Podziel słowo kot na sylaby (można również podzielić słowo „ko –tek”, które ma dwie sylaby).
- Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku.
- Wyszukaj literę k w wyrazie kot.
- Nazwij to, co przedstawione jest na zdjęciach. Pokoloruj pierwszą kropkę pod zdjęciem, jeśli w jego nazwie słyszysz na początku głoskę k.
- Rakieta KA k010 przygotowuje się do startu. Odszukaj ją
wśród rakiet i otocz ją pętlą.
6. Poszukiwania meteorytów – zabawa ruchowa
Dzieci zgniatają arkusze gazety w kulki – to będą meteoryty. Rodzice ukrywają w sali 10 meteorytów. Na umówiony sygnał (np. klaśnięcie) dzieci poszukują ukrytych „meteorytów”. Gdy wszystkie zostaną odnalezione, każde dziecko liczy, ile znalazło „meteorytów”. Dzieci również mogą ukryć „meteoryty” – rodzice poszukują.