26. 11. 2021 piątek

Dbam o czystość

Karta pracy, cz. 1, nr 43


Pod poniższym adresem znajduje się książka:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-1/mobile/index.html

Dzieci:

− mówią, do czego służy mydło,

− rysują po szarych liniach rysunku,

− kolorują go według własnego pomysłu,

− nazywają przedmioty przedstawione na zdjęciach; mówią, do czego służy każdy przedmiot.

Rodzic zwraca uwagę na fakt, że mydło może mieć różną postać: może być w kostce

lub w płynie.

Projektuję swój ręcznik – zajęcia plastyczne inspirowane zabawą badawczą.

  • Dlaczego do mycia rąk jest potrzebne mydło? – zabawy badawcze.

Rodzic ustawia na stole głęboki talerz lub inny pojemnik i zmielony pieprz na

tacce. Wlewa do talerza wodę. Dzieci wsypują pieprz do wody, tak aby zakrył on

całą powierzchnię talerza. Następnie wkładają palec do wody pośrodku talerza. Obserwują, co dzieje się z pieprzem. Rodzic nakłada na palec dziecka mydło

w płynie. Dziecko ponownie zanurza palec w wodzie. Kontynuuje obserwacje. Zastanawia się, dlaczego reakcja pieprzu w obu przypadkach była inna. Rodzic wyjaśnia zjawisko.

Mydło pozwala utrzymywać ciało w czystości. Mycie rąk samą wodą nie usuwa brudu. Utrzymuje się on na skórze wskutek działania tłuszczów, które wydziela skóra. Brud przykleja się do tłuszczów, a woda z tłuszczami sobie nie radzi. Do tego potrzebne jest mydło. Zmyje ono i tłuszcz, i brud.

  • • Ozdabianie rysunków ręczników kolorowymi kołami.

Potrzebne będą: białe kartki z narysowanym na nich dużym rysunkiem ręcznika, małe kółka wycięte dziurkaczem z kolorowych kartek, klej.

Dzieci ozdabiają ręcznik, przyklejając małe, kolorowe koła według własnych pomysłów. Mogą przyklejać koła pojedynczo, mogą również posmarować kartkę

klejem i sypać na nią koła tak, jakby sypały piasek. Wtedy jednak kartka musi być grubo pokryta klejem.

  • • Zabawa ilustrowana ruchem, z wykorzystaniem wiersza B. Formy Jestem pachnący i czysty.

Dzieci ruchem ilustrują fragment wiersza recytowanego przez rodzia.

Mam kubek i szczotkę,    Dzieci:wyciągają przed siebie prawą dłoń, następnie lewą dłoń,

zęby często myję.     naśladują mycie zębów,

Lubię, gdy mam czyste

ręce, uszy, szyję.     pokazują dłonie, dotykają uszu, szyi,

Kiedy biorę prysznic,     naśladują spadające strugi wody,

jestem uśmiechnięty,     rysują w powietrzu uśmiechniętą buzię,

dokładnie szoruję

kolana i pięty.        szorują kolana i pięty,

Potem się wycieram     naśladują wycieranie ręcznikiem całego ciała.

ręcznikiem puszystym,

bo chcę być zawsze
pachnący i czysty.